Keskiviikkona 6.6. vietetään Kansainvälistä messujen päivää - tapahtumamarkkinointi kirii vahvasti digin rinnalla

Messut on yksi maailman vanhimmista medioista ja menestykselle ei näy loppua. Henkilökohtaisten tapaamisten rooli vain vahvistuu nykymaailmassa. Myös tutkimusten mukaan digitaalisuus ja tapaamiset ovat vahvimmin kasvavat markkinoinnin keinot.

Suomessa järjestetään vuosittain yli 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu 1,5 miljoonaa kävijää. Väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat erittäin aktiivisia messuilijoita. Suomessa järjestetään useita Pohjoismaiden suurimpia ja vetovoimaisimpia tapahtumia, esimerkiksi Helsingin Matkamessut ja Vene Båt -messut.

Messuilla on suuri talousvaikutus ympäristölleen, varsinkin alueiden hotelli- ja ravintolatoiminnalle. Keväällä 2018 julkistettu tutkimus osoittaa, että messut tuovat järjestämispaikkakunnilleen vuosittain yli 400 miljoonan euron tulovirran. Tapahtumien välitön työllisyysvaikutus paikkakunnille on yli 3 000 henkilötyövuotta ja kokonaistyöllisyysvaikutus yli 8 000 henkilötyövuotta.  Tulo- ja työllisyysvirrat laskettiin Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n yhteistyössä Haaga-Helian kanssa kehittämällä työkalulla, joka mittaa vaikutukset tarkasti ja luotettavasti. Tutkimus tehtiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Osa messuista on suunnattu vain alan ammattilaisille, osa yleisölle ja osa molemmille kohderyhmille. Kymmeniä tuhansia eri alojen ammattilaisia kokoontuu vuosittain omiin tapahtumiinsa saamaan täydennyskoulutusta, verkostoitumaan ja tutustumaan alansa viimeisimpiin uutuuksiin. Messumedia tukee myös kestävää kehitystä. Matkustamistarve vähenee, kun eri alojen asiantuntijat kokoontuvat yhteen ja samalla kertaa hoituu monta tapaamista ja neuvottelua.

Kuluttajille suunnatuissa tapahtumissa on tarjolla tietoa, elämyksiä ja uutuuksia eri toimialoilta aina hyvinvoinnista veneilyyn. Kasvussa on trendi, jonka mukaisesti järjestetään useita tapahtumia samanaikaisesti ja kävijät pääsevät tutustumaan niihin kaikkiin samalla lipulla – mm. ruoka-, viini- ja kirjamessujen yhdistelmiä on monessa eri kaupungissa.

Suomessa messuja on järjestetty ammattimaisesti pian 100 vuoden ajan. Suomen vanhin alan toimija Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. Suomalaiset ovat kehittäneet myös maailman mittakaavassa ainutlaatuisen messukonseptin, Asuntomessut. Jo viiden vuosikymmenen ajan on rakennettu johonkin päin Suomea kokonainen asuinalue esittelemään asumisen uusimpia suuntauksia. Tänä kesänä heinä-elokuussa asumisen uusimpiin innovaatioihin tutustutaan Porissa.

Messualan globaaliksi markkina-arvoksi lasketaan nykyisin noin 55 miljardia dollaria.

Kansainvälinen messujen päivä, Global Exhibition Day, järjestetään nyt kolmatta kertaa. Teemapäivää koordinoi messualan kansainvälinen liitto UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), jolla on 770 jäsenyritystä 87 maassa. Juhlapäivän kunniaksi monet suomalaiset messujärjestäjät myyvät mm. syksyn messulippuja etuhintaan. Päivän aikana on luvassa myös muita tempauksia.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa hyvin ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Expomark Oy, Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Easyfairs, Mediapro Messut Oy ja Suomen Messupromoottorit Oy.

Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Hannu Vähätalo, puh. 020 7701204, hannu.vahatalo@tampereenmessut.fi ja toiminnanjohtaja Reija Könönen, puh. 050 5604614, reija.kononen@messutsuomessa.fi

 

 

 

Saitko messukutsun?